За математиката популярно: доц. Златогор Минчев |
За математиката популярно: учените от ИМИ-БАН за своята професия пред широка аудиторияДоц. Златогор Минчев„Ролята на БАН е да стимулира творчеството и желанието на изследователите да създават иновативни решения за различни проблеми от обективната реалност..."
Доцент в Института по математика и информатика (ИМИ) и Института по информационни и комуникационни технологии (ИИКТ) към Българска академия на науките. Член на секция «Изследване на операциите, вероятности и статистика» и ръководител на секция «Информационни технологии в сигурността» при ИИКТ-БАН. Той е и Директор на Съвместния център за обучение, симулации и анализ към секция «Информационни технологии в сигурността», ИИКТ-БАН. Допълнително работи и подкрепя млади таланти по математика и информатика от 2005 година в различни инициативи на ИМИ и БАН. Доц. Минчев е доказан професионалист в сферата на математиката и компютърните науки, съчетаващ солиден теоретичен и богат практически опит. Специализира в областите: киберсигурност, изкуствен интелект, компютърно подпомагани учения, управление и планиране в сектора за сигурност и отбрана, управление при кризи. Автор и съавтор на голям брой научни публикации. Награждаван с множество престижни национални и международни награди. Нашето интервю с доц. Златогор Минчев е дни преди представянето на новата му книга Future Digital Society Resilience in the Informational Age (в превод: Устойчивост на бъдещото дигитално общество в информационната ера). Предлагаме Ви освен с интервюто за рубриката ни да се запознаете и с интервютата, дадени от доц. Минчев пред други медии, както по повод книгата, така и свързани с други актуални въпроси (Вж Източници). „Ние определяме дали технологиите ще ни променят, или ние ще ги използваме, за да променим света.“ (1) "...един ден най-ценни може би ще са нещата, които не могат да се дигитализират..." (2)
"...Безопасен интернет и как да разпознаваме фалшивите новини в мрежата?..." (3) Интервю1. 1. Доц. Минчев, тази година Българската академия на науките чества своето 150-годишно съществуване. В какво се състои силата на академичната общност и има ли нещо, което Ви кара да се чувствате благодарен, че сте част от нея? Ролята на БАН е да стимулира творчеството и желанието на изследователите да създават иновативни решения за различни проблеми от обективната реалност в условия на постоянно изменяща се външна среда. В моята изследователска практика, от почти 20 години, съм забелязал позитивната възможност за свободни и полезни консултации с други колеги изследователи, вкл. и с много авторитетни и доказани в световната общност професионалисти, работещи по света и у нас. Някои от тях наистина желаят да помогнат на младите изследователи в това да почустват, че могат и да реализират и популяризират своите най-смели и странни идеи. 2. 2. Ще споделите ли пред по-широка аудитория как се захванахте с математика, по-конкрнетно в коя област на математиката са Вашите научни търсения? Интересът ми към математиката бе запален от прогимназията, където си спомням някои викторини и олимпиади по математика и геометрия. По-късно, отпечатък у мен са оставили лекциите от студентските ми години по оптимиране, дескриптивна геометрия и дискретна математика. Като аспирант, трябваше да се задълбоча по изследването и моделирането на крайни автомати, чрез многозначна логика и сложни нелинейни системи от частни диференциални уравнения за целите на решаване на задачи от механиката, роботиката и моделирането. Днес основните ми интереси към математиката са фокусирани върху решаването на хетерогенни мултикритериални задачи, използващи най-често хиперграфи, нелинейни апроксимации и вероятностни подходи. Чрез тях създавам и валидирам модели на сложни многомерни хетерогенни системи за проактивно изследване на различни проблеми от сферата на сигурността, киберпространството, в т.ч. и мултисценарийно прогнозиране в дигиталното бъдеще и отвъд. 3. 3. Дали е възможно да обясните за непосветени в математиката какво означава "хетерогенни мултикритериални задачи, използващи най-често хиперграфи, нелинейни апроксимации и вероятностни подходи"? Може би чрез някой прост пример от реалността? 4. 4. Какво бихте посъветвали младите българи, които се колебаят дали да се посветят на математиката като учени? Кои са качествата, необходими в това поприще? Математиката може да бъде както красива, така и много полезна дори в нашия модерен, дигитален свят. Предвид забързаното ни ежедневие тя дава възможност за едно креативно бягство и стимулиране на вашето абстрактно мислене – моделно изследване на различни проблеми от обективната реалност, както и решаването на редица важни задачи от дигиталната реалност. 5. 5. Бихте ли споделили своето мнение за Библиотеката на Института по математика и информатика, какво е мястото ѝ във Вашето професионално израстване? Библиотеката на ИМИ е едно специално място. Спомням си с голямо вълнение как още студент втора година (преди повече от 20 години), започнах да посещавам читалнята и да търся отговорите на много непознати за мен въпроси от дискретната математика, анализа и дескриптивната геометрия. Като аспирант, тя също ми е била доста полезна при намирането на литературни източници, описващи класически кинематични и динамични модели от механиката. Днес в епохата на интернет, тя запазва атмосферата на спокойствие и креативност, така необходими за създаването и развитието на научни навици за младите изследователи. Несравним е моментът да се докоснеш и почувстваш книгите, които са използвани преди теб от други големи учени, които ти позволяват да се потопиш в атмосферата на изследователското поприще по един уникален и силно мотивиращ начин. Източници: 1. Експертът по киберсигурност доц. Златогор Минчев пред в. „Труд“: Никой не може да обясни нито Хигс-бозона, нито Ванга / Интервю на Емил Спахийски . – Труд. Интервюта. 10.12.2019, https://trud.bg/експертът-по-киберсигурност-доц-злат-2/ 2. Доц. Златогор Минчев за киберзаплахите пред света / ТЕЛЕВИЗИЯ ЕВРОПА – НОВИНИ НА 30 МИНУТИ. Обзори. 31.01.2020 https://www.tvevropa.com/2017/09/dots-zlatogor-minchev-za-kiberzaplahite-pred-sveta/?fbclid=IwAR0tQF06I2kstXxnHvTVMja_IXBNAlVjHC9wy7qSFKXmiEhYWporMrT0rto 3. Безопасен интернет и как да разпознаваме фалшивите новини в мрежата? Следобед с БСТВ, гост доц. Златогор Минчев // БСТВ https://www.youtube.com/watch?v=yBwZOuSYr3E&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0Kz329YI9rkydlH5NDtynFzL6E3cYyrrgqf7xfa95KAL2_qMe0EFh2xmk (16.03.2020)
ORIGINAL: "; langMenu.appendChild(origLangDiv); LanguageMenu.Init('LanguageMenu', LanguageMenu_keys, LanguageMenu_values, LanguageMenu_callback, LanguageMenu_popupid); window["LanguageMenu"] = LanguageMenu; clearInterval(intervalId); } }, 1); ]]> // ORIGINAL: "; langMenu.appendChild(origLangDiv); LanguageMenu.Init('LanguageMenu', LanguageMenu_keys, LanguageMenu_values, LanguageMenu_callback, LanguageMenu_popupid); window["LanguageMenu"] = LanguageMenu; clearInterval(intervalId); } }, 1); ]]> // ORIGINAL: "; langMenu.appendChild(origLangDiv); LanguageMenu.Init('LanguageMenu', LanguageMenu_keys, LanguageMenu_values, LanguageMenu_callback, LanguageMenu_popupid); window["LanguageMenu"] = LanguageMenu; clearInterval(intervalId); } }, 1); ]]> |