Задача на месец май 2015 г.: Проектиране на вход към подземен гараж
Целта на задачата е да се осигури вход за паркиране от улицата към подземието за различни видове автомобили и други движещи се средства, като бебешки колички, инвалидни колички и др. Естественото намерение е проходът от улицата към подземието да е възможно най-кратък. Тази задача е вдъхновена (и е продължение на) Задачата за паркинга, предложена от испанския екип на Mascil. Задачата олицетворява математически идеи в контекста на пътното строителство, проектиране на автомобили, архитектура, контрол на трафика („лежащи полицаи“). От учениците се очаква да изследват реалната ситуация с помощта на хартиени модели и динамичен геометричен софтуер. Въз основа на експериментите те ще подобрят интуицията си за разглежданата ситуация, ще формулират и проверят хипотези и накрая ще намерят практически допустими решения.
Продължителност: Два урока.
Задачата отразява ситуации в реалния свят в контекста на пътното строителство, проектиране на автомобили, архитектура, контрол на трафика („лежащи полицаи“). Използват се динамични геометрични инструменти за улесняване на изследванията.
Архитектура и проектиране
Учениците трябва да проектират праволинеен наклон, свързващ улицата и подземния гараж.
Работа по групи за проучване на реалната ситуация с помощта на хартиени модели и динамичен геометричен софтуер.
Хартиени и динамични софтуерни модели на проектирания праволинеен наклон.
Архитекти и проектанти
- Изследване на ситуации ✓
- Планиране на изследванията
- Систематично експериментиране
- Интерпретиране и оценяване
- Представяне на резултати ✓
- Математика
- Биология ✓
- Физика
- Химия
- Инженерни технологии
- Основно образование
- Прогимназиално образование ✓
- Гимназиално образование ✓
Възраст: 11-18
Партньор по проекта: България