Задача на месец февруари 2016 г.
За повечето лекарства е необходимо постигане на определено ниво в кръвта, за да бъде лекарството ефективно. От друга страна, ако нивото е твърде високо, някои лекарства могат да се окажат вредни и опасни. Фармацевтът изучава какви дози от лекарствата са ефикасни. В тази задача учениците използват математически методи, за да проучат как нивото на дадено лекарство в кръвта се променя с времето и какво се случва, ако дневната доза се промени, пропусне или се удвои. Те трябва да напишат доклад, който може да е под формата на листовка за пациентите.
Продължителност: 100 минути.
Задачата е свързана с работата на фармацевта. Насочена е към моделиране и изчисляване на промяната на нивото на дадено лекарство в кръвта, при определени променливи условия. Важен аспект на задачата е докладването на резултатите под формата на указания за употреба за пациентите.
Учениците приемат ролята на фармацевти, за да проучат как работят лекарствата в тялото. Те правят това, като използват математически модели, вместо лабораторни експерименти.
Учениците използват математически модел за проучване на промяната на нивото на лекарството в кръвта при променливи условия. След това представят резултатите си като указания за пациента. Дейностите показват как фармацевтите могат да използват математика.
Учениците пишат листовка с информация за пациента и указания за употребата и действията на лекарството.
Фармацевт
- Изследване на ситуации ✓
- Планиране на изследванията
- Систематично експериментиране ✓
- Интерпретиране и оценяване ✓
- Представяне на резултати ✓
- Математика ✓
- Биология
- Физика
- Химия
- Инженерни технологии
- Основно образование
- Прогимназиално образование
- Гимназиално образование ✓
Възраст: 15-18
Партньор по проекта: Холандия