Задача на месец април 2016 г.
В много страни училищата разполагат с автобуси, с които превозват учениците до училище. Сутрин, на определени спирки от маршрута, те вземат учениците за училище, а след училище ги оставят пак на същите спирки. Учениците трябва да пристигнат в училище навреме, затова общото време на пътуването на училищния автобус е най-важната величина (времето за пътуване между всеки две спирки се счита известно). Тъй като автобусът взема деца от всяка спирка, се търси маршрут, който минава през всички спирки, с тръгване и пристигане в училище.
Училищният автобус пътува по този маршрут всеки ден от учебната година, поради което е важно намирането на оптимален маршрут.
Учениците трябва да решат оптимизационна задача (известна като Задачата на търговския пътник) и да скицират карта на конкретния район, като означат улиците и автобусните спирки.
Продължителност: 90 минути (2 урока).
Задачата включва явно аспекти от професиите на транспортни мениджъри, математици, специалисти по ИТ.
Учениците могат да изберат една от предложените роли: плановик, математик (за онези, които желаят да разберат контекста на теорията на графите и да се запознаят с подходящи алгоритми), специалист по ИТ (за учениците, които ще намерят алгоритми и софтуер, за да решат някои примери).
Определяне на автобусен маршрут и оценка на времето за пътуване.
Продуктът зависи от ролята на ученика. За транспортния мениджър например продуктът е мащабирана скица на маршрута със съответни обяснения.
Плановик, математик, транспортен мениджър.
- Изследване на ситуации ✓
- Планиране на изследванията ✓
- Систематично експериментиране
- Интерпретиране и оценяване ✓
- Представяне на резултати ✓
- Математика ✓
- Биология
- Физика
- Химия
- Инженерни технологии
- Основно образование
- Прогимназиално образование ✓
- Гимназиално образование
Възраст: 11-15
Партньор по проекта: Латвия