SLM Sajeer, FMMT Marikar
стр. 09 - 16
 
Заглавие: Preservation and Conservation Efforts for Arwi Manuscripts at the South Eastern University of Sri Lanka Library
Автори: SLM Sajeer, FMMT Marikar

Абстракт: Ръкописите на Arwi, основни хранилища на местното знание на Шри Ланка, в миналото са служили като жизненоважен канал за споделяне на информация. Древните свободно са записали своето богатство от местна мъдрост в тези ръкописи. Днес обаче съществува надвиснала заплаха от тяхното изчезване. За да се бори с това, Библиотеката на Югоизточния университет на Шри Ланка инициира цялостен проект, фокусиран върху опазването и съхраняването на ръкописи на Arwi. Това амбициозно начинание има за цел да запази местните знания за бъдещите поколения. Започва със систематичното събиране и физическото съхраняване на разпръснати ръкописи на Арви из Шри Ланка. Едновременно с това в библиотеката беше създадено звено за съхранение и консервация не само за ръкописи на Arwi, но и за редки книги. Проектът използва установени техники за консервация, съобразени със специфичните дефекти, наблюдавани в ръкописите. Впоследствие бяха приложени методи за консервация, подходящи за местните условия на околната среда. Като последна стъпка цялата колекция от ръкописи беше дигитализирана, предоставяйки достъп на изследователите в съответствие с установените политики.

Ключови думи: rwi, ръкопис, запазване, консервация, наследство на Шри Ланка.

Получена: 25-05-2024     Приета: 28-06-2024     Публикувана: 30-06-2024

Цитиране: Sajeer, SLM.; Marikar, FMMT. (2024). Preservation and Conservation Efforts for Arwi Manuscripts at the South Eastern University of Sri Lanka Library. Cultural and Historical Heritage: Preservation, Presentation, Digitalization (KIN Journal), 10(1), ISSN 2367-8038, Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences, 09–16. DOI: https://doi.org/10.55630/KINJ.2024.100101
Стефка Кънчева
стр. 17 - 33
 
Заглавие: Миниатюрите в средновековните илюстровани псалтири като екзегеза на текста
Автори: Стефка Кънчева

Абстракт: Книга Псалтир е най-употребяваната в православното богослужение. През Средновековието се разпространяват илюстровани псалтири, а на страниците им се появяват миниатюри с новозаветен сюжет. Докладът показва пряката връзка на миниатюрите с новозаветен характер с богослужението на Православната Църква и потвърждава възприемането на книга Псалтир като книга с пророчества.

Ключови думи: Псалтир, миниатюри, екзегеза.

Получена: 21-03-2024     Приета: 06-06-2024     Публикувана: 30-06-2024

Цитиране: Kancheva, S. (2024). The Miniatures in the Medieval Illustrated Psalters as Exegesis of the Text. Cultural and Historical Heritage: Preservation, Presentation, Digitalization (KIN Journal), 10(1), ISSN 2367-8038, Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences, 17–33. DOI: https://doi.org/10.55630/KINJ.2024.100102
Светослав Ангелов Косев
стр. 34 - 44
 
Заглавие: Етични норми при използване на изкуствен интелект във визуалните изкуства
Автори: Светослав Ангелов Косев

Абстракт: В последните няколко години изкуственият интелект (Artificial Intelligence – AI) придоби изключителна популярност с една от способностите си, а именно да създава изображения по текстово описание. Това предизвика изключително широка полемика както в средите на творците във визуалната сфера и техните анализатори, така и в цялата общественост. Един от най-важните и отличаващи се въпроси е каква е етичната граница, която може да се постави при употребата на тази технология и в каква степен тя може да бъде използвана при различните форми на визуално изкуството? В материала са засегнати няколко различни аспекта при използването на изкуствен интелект за създаването на изображения, които в определени ситуации могат да бъдат категоризирани като положителни, а в други – като отрицателни.

Ключови думи: изкуствен интелект (ИИ), етика, етични норми, визуални изкуства, фотография, реклама.

Получена: 28-03-2024     Приета: 27-06-2024     Публикувана: 30-06-2024

Цитиране: Kosev, S. (2024). Ethical Issues in Using Artificial Intelligence in Visual Arts. Cultural and Historical Heritage: Preservation, Presentation, Digitalization (KIN Journal), 10(1), ISSN 2367-8038, Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences, 34–44. DOI: https://doi.org/10.55630/KINJ.2024.100103
Атанас Димитров Марков
стр. 45 - 52
 
Заглавие: Изкуственият интелект като творчески инструмент
Автори: Атанас Димитров Марков

Абстракт: Една от най-завладяващите и обсъждани технологии през последните години е изкуственият интелект. С появата на тази технология става възможно художници да изразяват себе си по един съвършено нов начин, без да се налага да преминават през познатите процеси при създаването на дадена творба. В статията разглеждам дали изкуствения интелект има бъдеще в сферата на визуалните изкуства. Давам примери за какво се използва този нов инструмент в ръцете на различни творци и също за какво трябва да внимават артистите, за да не загубят индивидуалността и емоционалната си дълбочина в творческия акт.

Ключови думи: изкуствен интелект, визуални изкуства, генеративна състезателна мрежа, творчески инструмент.

Получена: 13-05-2024     Приета: 26-06-2024     Публикувана: 30-06-2024

Цитиране: Markov, A. (2024). Artificial Intelligence as a Creative Tool. Cultural and Historical Heritage: Preservation, Presentation, Digitalization (KIN Journal), 10(1), ISSN 2367-8038, Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences, 45–52. DOI: https://doi.org/10.55630/KINJ.2024.100104
Велина Георгиева Сталева
стр. 53 - 68
 
Заглавие: Витражното изкуство, като част от обучителната програма в катедра „Стенопис“, Факултет по изобразително изкуство, Великотърновски университет
Автори: Велина Георгиева Сталева

Абстракт: ВТУ е едно от малкото висши учебни заведения в страната ни, в които се изучават класическите и съвременните витражни техники и технологии. Велико Търново е град с множество монументални реализации както на утвърдени автори, така и на студенти дипломанти от специалност Стенопис, ФИИ, ВТУ. Множество студентски реализации се помещават в различни корпуси на университета, изпълнени в техниките мозайка, витраж и „А секко“. Изпълнението на проектите в реална среда е важно условие в обучителния процес в специалност Стенопис. Витражното изкуство е застъпено в специалността и запознава студентите с теория и практика в техниките „Тифани“, фюзинг, слъмпинг, рисувано стъкло и др. Част от студентите избират да се дипломират с проект и реализация на витражна творба. Настоящият доклад ще се фокусира именно върху витражните реализации в реална архитектурна среда.

Ключови думи: витраж; студентски реализации; Катедра Стенопис; Велико Търново.

Получена: 01-04-2024     Приета: 27-05-2024     Публикувана: 30-06-2024

Цитиране: Staleva, V. (2024). Stained Glass Art as Part of the Education in the Department of Mural Painting, Faculty of Fine Arts, University of Veliko Tarnovo. Cultural and Historical Heritage: Preservation, Presentation, Digitalization (KIN Journal), 10(1), ISSN 2367-8038, Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences, 53–68. DOI: https://doi.org/10.55630/KINJ.2024.100105
Симеон Живков Желев
стр. 69 - 82
 
Заглавие: Създаване на концепция за шрифтово начертание „Калиграфити“. Дизайн на шрифтова система
Автори: Симеон Живков Желев

Абстракт: Поставените цели при създаването на шрифта „Калиграфити“ са преминаването през всички етапи в работния процес: от проучване, подготвителни скици, синтезиране на формата на буквата, дигитализация, до краен вариант, готов за ползване в графичен софтуер и текстообработващи програми. Отправните точки за шрифта „Калиграфити“ са той да бъде различен и динамичен, но в същия момент да запази своята четливост. Затова шрифтът има постоянен наклон вляво, изписващ се с ъгъл на писане около 30 градуса. Буквите се изписват с плоска четка, която оставя характерна текстура, като така се постига динамичният и експресивен външен вид. Конструкцията на буквите следва калиграфската традиция в Европа, а връзката с графитите, е характерният за субкултурата обърнат наклон на надписите (тагове).

Ключови думи: Шрифт; Шрифтово начертание; Система; Знаци; Калиграфия; Графити; Концепция; Създаване; Дигитализация; Букви; Азбука; Кирилица; Латиница; Субкултура; Тагове.

Получена: 01-04-2024     Приета: 17-06-2024     Публикувана: 30-06-2024

Цитиране: Zhelev, S. (2024). Creating a Concept for a Typeface Calligraffiti. Design of a Font System. Cultural and Historical Heritage: Preservation, Presentation, Digitalization (KIN Journal), 10(1), ISSN 2367-8038, Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences, 69–82. DOI: https://doi.org/10.55630/KINJ.2024.100106
Радимира Георгиева Йорданова
стр. 83 - 95
 
Заглавие: Приносът на жените в шифровия дизайн
Автори: Радимира Георгиева Йорданова

Абстракт: Докладът представя общ преглед на приносът на жените в шрифтовия дизайн главано от миналия век, отправя за кратко поглед и към по-далечни епохи. Представен е и кратък обзор на няколко имена от съвремието, в частност, на българсата шрифтова сцена. Вдъхновяващи истории, които разкриват шрифтови предизвикателства, ненадминат талант и професионализъм.

Ключови думи: типография, жена, история, 20-ти век, 21-век, шрифт.

Получена: 01-04-2024     Приета: 17-06-2024     Публикувана: 30-06-2024

Цитиране: Yordanova, R. (2024). The Women’s Contributions to Type Design. Cultural and Historical Heritage: Preservation, Presentation, Digitalization (KIN Journal), 10(1), ISSN 2367-8038, Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences, 83–95. DOI: https://doi.org/10.55630/KINJ.2024.100107
Стефка Петрова
стр. 96 - 100
 
Заглавие: По въпроса за вида на глагола в българския език
Автори: Стефка Петрова

Абстракт: Видът на глагола в българския език е една от най-дискутираните теми в морфологията. Спорове се водят по всички подвъпроси: същност на понятието, брой на видовете в българския език, значение на отделните видове, образуването им, формите, употребата и други. Авторката се спира на форми като „оценям“, които бяха определени като неправилни и диалектни. Според нея тези форми са били нормални в по-стария период на езика, но заменени с новите от типа „оценявам“, а сегашното им връщане е резултат от тенденцията за краткост на форми и на изказ.

Ключови думи: глагол, вид на глагола, свършен вид, несвършен вид, форми на глагола, наставки.

Получена: 01-04-2024     Приета: 17-06-2024     Публикувана: 30-06-2024

Цитиране: Petrova, S. (2024). On the Topic of Aspect of Verbs in Bulgarian Language. Cultural and Historical Heritage: Preservation, Presentation, Digitalization (KIN Journal), 10(1), ISSN 2367-8038, Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences, 96–100. DOI: https://doi.org/10.55630/KINJ.2024.100108
Силвия Тодорова
стр. 101 - 110
 
Заглавие: Уменията на 21 век в контекста на образованието
Автори: Силвия Тодорова

Абстракт: В статията вниманието е насочено към уменията на 21 век. В съвременният свят сме изправени пред бързи промени в технологиите, икономиката и обществото, които изискват нови умения и компетенции от хората. Желанието за адаптиране към бързо променящия се свят се превърна в ключов фактор за успеха и просперитета през 21 век. Ето защо формирането на умения на 21 век се превръща във важна задача на образованието и възпитанието. В статията е направен обзор на нормативните документи, стратегии и национални програми, свързани с развитието на умения и компетентностите. Акцентът е поставен върху изясняването на същността и значението на критическото мислене, креативността, комуникацията и взаимодействието, като важна част от уменията на 21 век.

Ключови думи: образование, умения, компетентности, лични качества.

Получена: 19-06-2024     Приета: 28-06-2024     Публикувана: 30-06-2024

Цитиране: Todorova, S. (2024). 21st Century Skills in the Context of Education. Cultural and Historical Heritage: Preservation, Presentation, Digitalization (KIN Journal), 10(1), ISSN 2367-8038, Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences, 101–110. DOI: https://doi.org/10.55630/KINJ.2024.100109