ЗАДАЧИ И ИГРИ С КИБРИТЕНИ КЛЕЧКИ |
|
|
ПОЗИЦИОННИ И НЕПОЗИЦИОННИ ЗАДАЧИ
При позиционните задачи е дадена, т.е. е построена фигура. Тя е
фиксирана в равнината (в пространството). Трябва да се получи нова
фигура (в частност същата), като се спазват определени изисквания,
посочени в задачата.
При непозиционните
задачи положението на фигурата не е фиксирано в равнината (в
пространството). Фигурата се построява с точност до еднаквост (подобие,
равнолицевост или др. в зависимост от задачата).
Задача 20 е позиционна. Има две решения.
Задача 56 е непозиционна. Фигури /1/ и /2/ са едно решение на задачата.
ЕДНАКВОСТИ
ОТ ПЪРВИ РOД (ДВИЖЕНИЯ) И ОТ ВТОРИ РOД (ОТРАЖЕНИЯ)
При решаване на задачите, за някои от еднаквите фигури е достатъчно да се завърти листа, за да се “види” новата фигура по същия начин като дадената.
В други случаи се получава така наречения “огледален образ” на фигурата.
Еднаквостите могат да бъдат
еднаквости от І род (движения) или еднаквости от ІІ род (отражения).
Две фигури са еднакви при еднаквост от І род, ако не е
необходимо едната фигура да напусне равнината, за да се премести “върху”
другата. Еднаквостта от първи род запазва ориентацията на фигурата.
Еднаквост от І род е например ротацията.
Две фигури са еднакви при еднаквост от ІІ род, ако е
необходимо едната фигура да напусне равнината, за да се премести “върху”
другата. Еднаквостта от втори род променя ориентацията на фигурата.Еднаквост
от ІІ род е например осевата симетрия.
Фигури /1/ и /2/ са еднакви при еднаквост от І род, а фигури /1/ и /3/ са еднакви при еднаквост от ІІ род.
Кибритените клечки са леснодостъпни, удобни за задаване на задачи. Описанието на отговора на задачите с кибритени клечки е лесно, дори когато решаването изисква преодоляване на различни трудности. Предложените задачи могат да се решават както в учебен час, така и във влак или самолет, на море или на балкан, през ваканцията или през учебната година, от ученици или от техните близки, усамотено или в състезателна игра. Решаването на предложените задачи съдейства за развитие на качества на мисленето, вниманието, паметта.
Много от задачите имат повече от едно решение - търсете всички възможности. Само на някои от задачите, за решаването на които е необходима изобретателност или са с повишена трудност, е поставен съответен знак. Затова всяка задача решавайте с необходимото внимание. Има и много лесни задачи. Задавайте ги на вашите по-малки приятели. Ще помогнете да се увеличи интересът им към решаването на задачи, ще споделите радостта им при откриване на верния отговор.
РИМСКИ ЦИФРИ И ЧИСЛА
Римските цифри са седем:
І, V, Х, L, С, D, М.
В таблицата е представена връзката на числа, записани
с римски и с арабски цифри.
І | V | Х | L | C | D | M |
1 | 5 | 10 | 50 | 100 |
500 |
1000 |
Припомняме някои правила:
1. Ако римска цифра, която е разположена вдясно в
таблицата, стои пред цифра, която е разположена вляво в таблицата, числото
се намира чрез събиране.
Например
ХV=Х+V=10+5=15.
2. Ако римска цифра, която е разположена вляво в
таблицата, стои пред цифра, която е разположена вдясно в таблицата, числото
се намира чрез изваждане.
Например ІV=V-І=
5-1=4.
3. Една и съща римска цифра не може да се повтаря
повече от три пъти.
Например
неправилно е ІІІІ, правилно е ІV.
4. Не може да се повтаря римска цифра, която е
разположена вляво в таблицата, ако стои пред цифра, която е разположена
вдясно в таблицата.
Например неправилно е ІІХ, правилно е VІІІ.
За решаване на задачите ще използвате:
цифрите знаците
и правилата за записване на числа с римски цифри.