МАТЕМАТИКА И МАТЕМАТИЧЕСКО ОБРАЗОВАНИЕ

ISSN 1313-3330

Доклади на Четиридесет и трета пролетна конференция на Съюза на математиците в България

Боровец, 2-6 април, 2014

ПРЕДГОВОР      3
   
ЮБИЛЕЙ
Иван К. Тонов. Професор Алипи Матеев − сто години от рождението му      9
   
ПЛЕНАРЕН ДОКЛАД
Алексей Львович Семенов, Сергей Левонович Атанасян. О преподавании математики и информатики в российских школах в 21 веке    15
   
ДОКЛАДИ ПО ПОКАНА
Angela Slavova. CNN modeling of tsunami waves    23
Snezhana Gocheva-Ilieva. Application of generalized PathSeeker regularized regression    34
Erich Neuwirth. What every mathematician and math teacher should know about PISA    44
Patrick Yoo, Insu Park, Edward Joon-Hyuk Chang, Dahee Chung. An analysis of Korean students' results in PISA'2012    51
Борислав Лазаров. Деконтекстуализация    67
   
ДИСКУСИИ
Евгений Хвилон, Сава Гроздев, Елена Върбанова, Деко Деков, Живко Желев, Веселин Ненков, Пламен Пенев. Дискусия "Математика с компютър (образователни традиции и дигитални технологии − ръка за ръка)"    79
Катя Чалъкова, Ангел Голев. Дискусия "Свободен достъп до знание. Мобилните приложения в часовете по математика"    83
Силвия Кънчева, Красен Стефанов, Коста Гъров. Дискусия "Проект за нови учебни програми за задължителна и профилирана подготовка по информационни технологии в училище"    86
Асен Рахнев, Христо Крушков, Снежана Гочева-Илиева, Антон Илиев, Георги Шарков, Петър Статев, Красимир Стоянов. Дискусия "Актуализация на учебни планове и учебни програми по математика и информатика във висшето образование"    88
Петър Кендеров, Мадлен Христова. Дискусия "Резултатите на българските ученици в изследването PISA 2012. Как стигнахме дотук и какво може да се направи?"    90
   
ЕВРОПЕЙСКИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПРОЕКТИ
Gregory Makrides, Sava Grozdev and partners. Learning mathematics through new communication factors. European Project Le-MATH: Learning mathematics through new communication factors, 526315-LLP-2012-CY-COMENIUS-CMP    95
Петър Кендеров, Евгения Сендова, Тони Чехларова. Развиване на ключови компетентности чрез образованието по математика: Европейският проект KeyCoMath    99
Албена Василева, Веселин Ненков. MITE. Методика и информационни технологии в образованието  106
   
СЕКЦИЯ А: МАТЕМАТИЧЕСКИ СТРУКТУРИ
Andrey Andreev, Nikolay Kyurkchiev. Approximation of some impulse functions − implementation in programming environment MATHEMATICA  111
Danail S. Brezov, Clementina D. Mladenova, Ivaïlo M. Mladenov. Covariant vector decomposition of three-dimensional rotations  118
Mihail Konstantinov, Galina Pelova. Bulgarian 2013 parliamentary elections: comparison of three bi-proportional methods  124
Vladimir Pulov, Mariana Hadzhilazova, Ivaïlo M. Mladenov. Cylindrical Helfrich surfaces  132
Zdravko D. Slavov, Christina S. Evans. On the voting paradox of Luxembourg and decision power indices  138
Dimcho K. Stankov. One sufficient condition for thinness of sequences  145
Krasimir Yordzhev. On some numerical characteristics of a bipartite graph  150
   
СЕКЦИЯ Б: МАТЕМАТИЧЕСКО МОДЕЛИРАНЕ И ИНФОРМАТИКА
Todor Cholakov, Dimitar Birov. A compound algorithm for clustering software  157
Dobri Dankov, Peter Gospodinov, Vladimir Roussinov. Non-stationary gas flow between rotating cylinders when the active cylinder stops suddenly  167
Pavel Iliev, Nina Pesheva, Stanimir Iliev. A dynamic study of the contact angle hysteresis on sinusoidally grooved surfaces  174
Desislava Paneva-Marinova, Detelin Luchev, Zsolt László Márkus, Tibor Szkaliczki. Mobile access to specimens of Bulgarian iconography through QR code in a GPS-based information system  180
Elena Paunova, Krasimira Stoilova. Comparative characteristics of serious games  186
Jana Petkova, Krastena Nikolova, Doychin Boyadzhiev, Anna Aladjadjiyan, Ginka Antova. A mathematical statistical analysis of seed oils from melon and pumpkin by using color parameters  192
   
СЕКЦИЯ В: ОБРАЗОВАНИЕ ПО МАТЕМАТИКА И ИНФОРМАТИКА
Александр Блинков. Квалификационен курс за учители: "Расстояния на прямой и не только" и "Задачи, использующие непрерывность элементарных функций"  201
Mariya Monova-Zheleva, Yanislav Zhelev. Application of audiovisual media and e-learning technologies in medical education in the context of the e-EduMed project  204
Alexander Rusakov. On the self-learning activities of university students  211
Tatiana Sergeeva. Word problems in the school mathematics course as a tool for developing students' social competence  217
Maria Shabanova. Interactive dynamical visualization in the support of visual thinking  221
Евелина Велева, Иван Георгиев. Обучението по Медицинска статистика за специалности Кинезитерапия и Ерготерапия в Русенския университет  227
Сава Гроздев, Иванка Марашева-Делинова, Емил Делинов. Примери за работа с актуални данни в час по статистика  234
Сава Гроздев, Веселин Ненков. Няколко свойства на Симсъновите прави, свързвани с Ойлерови криви  240
Емил Делинов, Иванка Марашева-Делинова. Критерии за оценка на проект с практическо предназначение  248
Румяна Н. Жекова. След 30 години профилирано обучение по програмиране в училищата  255
Стефка Караколева, Евелина Велева. Практически курс по числени методи за инженерни специалности  260
Емил Келеведжиев, Зорница Дженкова. Ритми в часовете по информатика  266
Митко Кунчев, Фил Бъджел. Анализ на резултатите от учебния процес и управлението на училището  273
Борислав Лазаров, Таня Петрова. Относно преноса на знания и умения  280
Златка Матева. Приложение на системите MAPLE и MATLAB в обучението по темата "Уравнения на равнини и прави в пространството"  286
Пламен Матеев. За образованието и реализацията на професионалните направления Математика и Информатика и компютърни науки  292
Веселка Михова, Юлия Нинова. Решаване на някои специални уравнения  302
Таня Тонова. Една идея относно технологиите на обучение  310
Велизар Павлов. За обучението по специалност Финансова математика в Русенския университет  315
Сюзан Феимова. Създаване на приложения за мобилни телефони и таблети с операционна система Андроид в часовете за извънкласна работа по информатика  321
Красимир В. Харизанов, Наталия Хр. Павлова. Платформа за описание на план-конспекти − проблеми и решения  333