INIS Series: Онлайн поредица на интердисциплинарната научна мрежа - Информационно общество

logo of INIS Series

INIS Series, INIS Series, 2022, том I

Заглавие:
Българската скулптура през творчеството на Панайот Димитров – Понката. Проблеми и особености
Автор(и):
Иван В. Николов, Факултет по изобразително изкуство, ВТУ "Св. св. Кирил и Методий", България, vanca_ta@mail.bg
Резюме:
    Българската скулптура в условията на тоталитарната система на управление се развива динамично и противоречиво. Монументалното изкуство, натоварено да утвърждава и пропагандира властта на тоталитарната държава в унисон с нарасналите й потребности, се превръща във водещо и определя в голяма степен общия процес. Важна роля в освобождаването му от налаганите отвън норми играят и организираните международни и национални симпозиуми по скулптура през втората половина на 20-ти век. По времето на соцреализма сериозни художници създават стойностни произведения с непреходна ценност, доказвайки че за голямото изкуство не може да има спънки. Творчеството на скулпторът Панайот Димитров –Понката се отличава с ярко изразен модерен стил, който се усеща най-силно в кавалетните му творби. Тенденцията към разпад на фигуративното начало и навлизането на абстрактните форми първоначално се развива в кавалетната, а постепенно и в монументалната пластика. Смяната на власта през 1989 г. и последвалият твърде продължителен „преходен период" се отразяват и в сферата на монументалното изкуство, а икономическият упадък на България рязко снижава възможностите на скулпторите ни да се изявяват.
Ключови думи:
кавалетна, монументална скулптура, изкуство, соцреализъм, официално изкуство, абстрактните форми, пластика, симпозиум, Панайот Димитров – Понката,
Адрес на PDF файл:
http://www.math.bas.bg/vt/inis/series/book/2022.01/inis.2022.0114.pdf
Цитиране (APA style):
Nikolov, I. (2022). The Bulgarian Sculpture through the Work of Panayot Dimitrov – Ponkata. Problems and Features, INIS Series, 2022, Volume I, ISSN 2815-4231, Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences, 188-203.