INIS Series, INIS Series, 2022, специално издание
Заглавие:
Ролята на мита в творчеството на Марк Ротко
Автор(и):
Илкер Даналов, Факултет по изобразително изкуство, Великотърновски университет "Св. св. Кирил и Методий", България, ilkerdanalov@mail.bg
Резюме:
Макар и световно признат като едно от най-емблематичните имена на Абстрактния експресионизъм, Марк Ротко (1903 – 1970) не възприема себе си като абстракционист или поне не във "формалистичния" смисъл на това понятие. Известно негово изказване гласи: "Аз не съм абстракционист. Не съм заинтересован от връзката между цвета, формата и каквото и да било. Единственото ми намерение е да изразя основни човешки емоции – трагедия, екстаз, гибел и т.н." (Rothko, 2006: p. 119). В този смисъл, той вижда в мита "вечно" и "универсално" изразно средство за емоционално въздействие.
Ротко е силно повлиян от "Раждането на трагедията" (1871) на Ф. Ницше, който твърди, че гръцката трагедия и трагичен мит представляват универсални човешки истини, които са безкрайни и вечни. Идеята на Ницше, че изкуството трябва да драматизира терора и борбите за съществуване, подкрепя концепцията на Ротко за художника като съвременен създател на митове (митмейкър), чиито произведения отразяват хода на човешкия дух във всичките му стремежи и превратности. В радио интервю през 1943 г. художникът казва също: "Ако заглавията (на моите картини) напомнят известните митове на древността... (аз) съм ги използвал, защото те са вечните символи, върху които трябва да се върнем, за да изразим основни психологически идеи. Те са символите на първичните човешки страхове и мотивации, без значение в коя страна или през кое време, променящи се само в детайли, но никога по същество... и съвременната психология намира, че продължават да съществуват в мечтите, нашия просто говор и нашето изкуство, за всички промени във "външните" условия на живот.".
Трябва да се подчертае, че намерението на художника, позовавайки се на гръцката митология например, не е да илюстрира дадена случка, а да изрази "духа" на разказа или "духовната есенция" на мита.
Въпреки, че в ранните работи на автора присъства фигуративност, с времето тя еволюира до чиста абстракция и повдига въпроса за "образ – мит" (или извежда абстрактната форма до статус на "мит").
Целта на настоящия доклад е да проследи именно този генезис в живописния език на Марк Ротко.
Ротко е силно повлиян от "Раждането на трагедията" (1871) на Ф. Ницше, който твърди, че гръцката трагедия и трагичен мит представляват универсални човешки истини, които са безкрайни и вечни. Идеята на Ницше, че изкуството трябва да драматизира терора и борбите за съществуване, подкрепя концепцията на Ротко за художника като съвременен създател на митове (митмейкър), чиито произведения отразяват хода на човешкия дух във всичките му стремежи и превратности. В радио интервю през 1943 г. художникът казва също: "Ако заглавията (на моите картини) напомнят известните митове на древността... (аз) съм ги използвал, защото те са вечните символи, върху които трябва да се върнем, за да изразим основни психологически идеи. Те са символите на първичните човешки страхове и мотивации, без значение в коя страна или през кое време, променящи се само в детайли, но никога по същество... и съвременната психология намира, че продължават да съществуват в мечтите, нашия просто говор и нашето изкуство, за всички промени във "външните" условия на живот.".
Трябва да се подчертае, че намерението на художника, позовавайки се на гръцката митология например, не е да илюстрира дадена случка, а да изрази "духа" на разказа или "духовната есенция" на мита.
Въпреки, че в ранните работи на автора присъства фигуративност, с времето тя еволюира до чиста абстракция и повдига въпроса за "образ – мит" (или извежда абстрактната форма до статус на "мит").
Целта на настоящия доклад е да проследи именно този генезис в живописния език на Марк Ротко.
Ключови думи:
Ротко, Абстрактен експресионизъм, абстракция, мит, митология, Адолф Готлиб, примитивно изкуство, Нюйоркска школа, Десетте, Клубът,
Адрес на PDF файл:
http://www.math.bas.bg/vt/inis/series/book/2022.se/inis.2022.se03.pdf
Цитиране (APA style):
Danalov, I. (2022). The Role of Mith in the Art of the Mark Rothko, INIS Series, 2022, Special Edition, ISSN 2815-4231, Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences, 30-54.
