INIS Series, INIS Series, 2022, специално издание
Заглавие:
Българското културно наследство и иновативните практики на прицърковното образование
Автор(и):
Велина Тонева, Софийски университет "Св. Климент Охридски", България, vellina@abv.bg
Резюме:
Интерпретирането на църковното наследство като част от общата местна и глобална култура, както и организирането на енорийската социализация като специфична форма на социално възпитание, считана за традиционна, са неутрални образователно-информационни подходи за реализация на християнските ценности и православни обичаи като елементи на българските практики на формиране и изява на глокална идентичност. Съвременните практики на прицърковно образование и православна социализация, разчитат на новите педагогически и андрагогически методи и подходи, постепенно става част от цялостната система на социални грижи и съчетава адекватен опит с действителните процеси на индивидуално развитие. Дори при социализма, когато държавните младежки политики са идеологизирани, връзката на религиозните наследства с местните патриотични и глобални туристически ценности осигурява на хората на всички възрасти аформална конфесионална култура. В по-далечното минало подрастващите са били духовно просвещавани и социализирани в хода на реалния православен църковен живот и неговите особености по отношение на модернизацията. В бъдеще иновацията на историческия опит в представянето и социализацията на специфичното богословско наследство, понякога изразено в клирическо и монашеско призвание, ще продължи да е социокултурно предизвикателство за всички заинтересовани страни.
Ключови думи:
неформално образование, църковно културно-историческо наследство, енории, манастири,
Адрес на PDF файл:
http://www.math.bas.bg/vt/inis/series/book/2022.se/inis.2022.se07.pdf
Цитиране (APA style):
Toneva, V. (2022). Bulgarian Cultural Heritage and Innovative Practices of Church Based Education, INIS Series, 2022, Special Edition, ISSN 2815-4231, Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences, 113-128.
