Хроника на семинара

2023/2024

29.01.2024 г.

Валентин Христов
Любопитно за конструирането на „вечни календари“

15.01.2024 г.

Иван Тонов
Методиката на Бхаскара “Гледай!”

20.11.2023 г.

Кирил Банков
Точкуване на задачи и използване на скàли при стандартизирани оценявания

23.10.2023 г.

Мирослав Маринов
Върху модели от математически лагери и програми за ученици с изследователска цел в Европа

09.10.2023 г.

Боянка Савова и Ивайло Кортезов
Моделиране в задачи от две възстановени състезания

18.09.2023 г.

Бойко Банчев
Задачата на Аполоний, решена пълно, изчерпателно и практично

2022/2023

29.05.2023 г.

Илиана Цветкова
Методика за оценяване на отделните ученици при екипна работа в училище

15.05.2023 г.

доц. Филип Петров, доц. Юлия Нинова
Курсът по методика на обучението по математика във висшето училище – минало, настояще и идея за бъдеще

20.03.2023 г.

Мария Браухле
STEM School Label в България

20.02.2023 г.

Невена Събева-Колева
Подбор на задачи за Националната олимпиада по математика за 4. – 7 . клас

06.02.2023 г.

акад. Петър Кендеров, проф. Тони Чехларова, гл. ас. Георги Гачев
Онлайн състезание VIVA Математика с компютър

23.01.2023 г.

проф. Станислав Харизанов
Българският опит в подготовка и участие на международни математически състезания

21.11.2022 г.

доц. Бойко Банчев
Смятане с вектори, доказателства, построения и един вариант на динамична геометрия

07.11.2022 г.

Боянка Савова
Доказателства с вектори в училищния курс по математика

24.10.2022 г.

доц. д-р Ивайло Кортезов
Сесия за създаване на задачи към конгреса на WFNMC

10.10.2022 г.

гл. ас. д-р Борислава Виденова
Рекурентни редици и приложенията им в задачи по вероятности – из преподавателската практика в Американския колеж – София

26.09.2022 г.

проф. Борислав Лазаров
Девети конкрес на Световната федерация на националните математически състезания

2021/2022

2021/2022

06.06.2022 г.

инж. Стефана Петрова
Предпоставки и подготовка за внедряване на модел за интегриран подход в 125. СУ

28.03.2022 г.

ас. Невена Събева
За мястото на ученическото творчество в часовете по математика в 4. клас

14.03.2022 г.

доц. д-р Бойко Банчев
Една малко позната страна на афинните преобразования

28.02.2022 г.

проф. д-р Кирил Банков
Приносът на Световната федерация за национални математически състезания (WFNMC) за развитие на математическото образование

14.02.2022 г.

проф. д-р Тони Чехларова
Епископската базилика на Филипопол в контекста на STEAM

31.01.2022 г.

ас. д-р Георги Гачев
Създаване на изследователска установка – демонстрация при обучение на учители

15.11.2021 г.

проф. Борислав Лазаров, ас. Веселин Златилов
Задачите по математическа лингвистика в контекста на НВО Х клас

18.10.2021 г.

проф. Кирил Банков, Весела Стоименова, Димитър Атанасов
Оценка на добавената стойност на българските училища

04.10.2021 г.

доц. Бойко Банчев
Лицев център на многоъгълни фигури

20.09.2021 г.

проф. Борислав Лазаров и доц. Ивайло Кортезов
Предизвикателства за математическия усет в задачи за (де)кодиране

2020/2021

2020/2021

10.05.2021 г.

ас. Мария Браухле
Един различен поглед към НВО по математика в  7. клас

26.04.2021 г.

ас. Невена Събева
Книгата за учителя по математика за 7. клас

12.04.2021 г.

доц. Ивайло Кортезов
За селекцията и подготовката на отбора, заел първо място на МБОМ 2020

29.03.2021 г.

ас. Веселин Златилов Стамов
Анализ на педагогически практики на ръководители на школи по математическа лингвистика – изследване на случаи

15.03.2021 г.

доц. Бойко Банчев
Обобщения на понятията умножение и триъгълник и на една геометрична теорема на Максуел

12.10.2020 г.

проф. Тони Чехларова
Модул „Геометрия“ на  профилирана подготовка по математика

14.09.2020 г.

проф. Борислав Лазаров
Мотивиране въвеждането на геометрична вероятност в 11. клас

2019/2020

2019/2020

06.01.2020 г.

доц. Бойко Банчев
За еволюцията на фундаментални математически понятия и информатиката

02.12.2019 г.

проф. Кирил Банков
Третият проблем на Хилберт и преподаването на геометрия

04.11.2019 г.

доц. Бойко Банчев
Алгоритми и структури от данни – в началното училище?

07.10.2019 г.

проф. Борислав Лазаров
Относно конструктите в международните изследвания на математическите постижения в средното училище
2018/2019

2018/2019

08.04.2019 г.

Димитър Димитров, Борислав Лазаров
Единно представяне на ГМТ и обвивки в ІХ клас (хрониката на педагогически експеримент)

25.03.2019 г.

Невена Събева-Колева, Албена Василева
Примери за използване на размити множества в учебен контекст

25.02.2019 г.

доц. Бойко Банчев
Коничните сечения на векторен език

11.02.2019 г.

доц. А.Г. Луканкин, доц. И.Н.Слободская и проф. Б. Й. Лазаров
Применение теории нечетких множеств к вопросам оценки уровня подготовки обучаемого
2017/2018

2017/2018

04.06.2018 г.

проф. Борислав Лазаров, ИМИ – БАН; Ирина Шаркова, ПЧМГ; д-р Румяна Несторова
Новото в Майсторски клас Черноризец Храбър 2018

08.01.2018 г.

доц. Бойко Банчев, ИМИ – БАН
Реципрочно събиране

09.10.2017 г.

ас. Албена Василева, ИМИ – БАН
Лятна изследователска школа 2017: дидактически аспекти

25.09.2017 г.

проф. Борислав Лазаров, ИМИ – БАН
Дидактически сценарий върху една задача от XXI младежка балканска математическа олимпиада
2016/2017

2016/2017

12.06.2017 г.

проф. Борислав Лазаров, ИМИ – БАН – публична академична встъпителна лекция
За сократовия модел в математическото образование

29.05.2017 г.

проф. Йордан Табов, ИМИ – БАН
Българското участие в международния дебют на Сангаку

24.04.2017 г.

доц. Румена Калтинска и доц. Борислав Лазаров, ИМИ – БАН
Музеят “Математика и информатика в България” като дидактически ресурс

27.03.2017 г.

Йорданка Горчева, ИМИ – БАН
За изследванията от качествен тип в математическото образование

22.02.2017 г.

гл. ас. Емил Келеведжиев, ИМИ – БАН
Информатика и музика

16.01.2017 г.

д-р Иванка Марашева-Делинова, д-р Емил Делинов
Още един поглед към проектнобазираното обучение

05.12.2016 г.

гл. ас. д-р Георги Димков, ИМИ – БАН
Математика и музика

10.10.2016 г.

доц. д-р Бойко Банчев, ИМИ – БАН
Менелай, Айнщайн, Пеано и геометричните доказателства

26.09.2016 г.

доц. д-р Борислав Лазаров, ИМИ – БАН
Интегрираното обучение – състояние и перспективи
2015/2016

2015/2016

28.03.2016 г.

гл. ас. Невена Събева, Тодор Брънзов, ИМИ – БАН
Етюди по забавна математика на платформата VivaCognita

14.03.2016 г.

Румяна Несторова, РУО – Враца
Операционализация на един теоретичен модел за развитие на математическа компетенция

29.02.2016 г.

Боянка Савова, ИМИ – БАН
За едно забавно състезание от програмата “Черноризец Храбър”

02.11.2015 г.

Проф. Йордан Табов, ИМИ – БАН
Оценяването в образователния процес: роля и значение

19.10.2015 г.

Гл. ас. Йорданка Горчева, ИМИ – БАН
Автомобилен поток и динамичен софтуер

05.10.2015 г.

Доц. Борислав Лазаров, ас. Албена Василева, ИМИ – БАН
Върху една състезателна тема от турнира Черноризец Храбър
2014/2015

2014/2015

08.06.2015 г.

Доц. Румяна Папанчева
Проектният подход за формиране на математически и дигитални компетенции

23.02.2015 г.

Проф. Аврам Ескенази, д-р Иванка Марашева Делинова, Емил Делинов
Един подход за по-обективно формализиране на оценката на практически проекти, използвани в процеса на обучение

09.02.2015 г.

Проф. Сава Гроздев, Борислава Кирилова, ИМИ – БАН
Успешни подходи за преподаване и усвояване на учебното съдържание

12.01.2015 г.

Проф. Кирил Банков, ФМИ, СУ “Св. Климент Охридски”
Европейска матура 2014

29.12.2014 г.

Доц. Борислав Лазаров, ИМИ – БАН
WMTC 2014

15.12.2014 г.

Доц. Александр Луканкин
Профессионализация фундаментальной естественно-математической подготовки учителя в высшем учебном заведении

06.10.2014 г.

Стелиана Кокинова
Математически театър или как да се почувстваш поканен в свят, който при други обстоятелства би бил затворен за теб
2013/2014

2013/2014

16.12.2014 г.

Проф. Мария Шабанова
Научные проблемы и инновационные решения в области математического образования в контексте Национальной образовательной инициативы «Наша новая школа»

30.09.2013 г.

И. Ибатулин, А. Лепес
О применении метода отделяющих касательных для доказательства неравенств
2012/2013

2012/2013

03.06.2013 г.

доц. Борислав Лазаров, ИМИ – БАН
Обзор на академичната година и доклад на тема “Контекст и компетенция”

20.05.2013 г.

доц. Донка Пашкулева, ИМИ – БАН
Представяне на учебника по Алгебра от Любомир Илиев

22.04.2013 г.

Константин Делчев, ИМИ – БАН
Международни тенденции в младежката научна работа по математика и информатика

08.04.2013 г.

Zhou Guozhen
Starting from the simplest facts

25.02.2013 г.

гл.ас. Таня Тонова, ФМИ, СУ “Св. Климент Охридски”
Една изследователска теория относно индивидуалните различия на учениците

11.02.2013 г.

гл.ас. Емил Келеведжиев, ИМИ – БАН
Дидактически аспекти на международното състезание “Бобър”

28.01.2013 г.

гл.ас. Бойко Банчев, ИМИ – БАН
Представяния и пресмятания в геометрията

01.10.2012 г.

доц. Борислав Лазаров
Върху една идея, наследена от проф. Иван Ганчев
2011/2012

2011/2012

26.06.2012 г.

проф. Елена Николаевна Князева
Синергетика как модел познания и образования

02.04.2012 г.

доц. Борислав Лазаров
Аксиоматичният подход в 7. клас

21.03.2012 г.

проф. Александр Русаков
Теоретические аспекты совершенствования методической системы обучения по математике талантливой молодежи в профессиональной подготовке будущих математиков

20.03.2012 г.

проф. Ярослав Ваграменко
Опыт и перспективы развития информатизации образования в России

27.02.2012 г.

Явор Джонев
Преглед на системата JUMP Math и нейното внедряване в България

09.01.2012 г.

ст.н.с. Нина Пронина
Проблемы развития и социализации одаренных школьников в условиях информатизации образования

28.11.2011 г.

доц. Борислав Лазаров, доц. Ивайло Кортезов, ИМИ – БАН
Една поредица задачи от турнира „Черноризец Храбър”

03.10.2011 г.

н.с. Бойко Банчев, ИМИ – БАН
Пораждане и изброяване на рационалните числа

19.09.2011 г.

доц. Масаюки Ватанабе, проф. Сава Гроздев
Wasan geometry – dynamic applications
2010/2011

2010/2011

13.06.2011 г.

Заключителна сбирка за академичната 2010/2011 г.
Обзор на изминалата академична година

16.05.2011 г.

Nevena Ackovska, Institute of Informatics, University Sts. Cyril and Methodius, Skopje, Macedonia
Taxonomy of Learning Agents

18.04.2011 г.

доц. Донка Пашкулева, ИМИ – БАН
Общото и различното в обучението по алгебра за 10 и 11 клас през учебната 1910-1911 г. и през 2010-2011 г.

21.03.2011 г.

доц. Борислав Лазаров, ИМИ – БАН
Допирателните – методическо предизвикателство

21.02.2011 г.

проф. Йордан Табов, ИМИ – БАН
Аналитично и графично решаване на уравнения

07.02.2011 г.

проф. Сава Гроздев, ИМИ – БАН
Дейностните принципи в педагогиката и педагогическа логика

24.01.2011 г.

доц. Иван Тонов, ИМИ – БАН
Едно ново състезание за ученици – възможност за навлизане в разработка на научни проблеми в ранна възраст

13.12.2010 г.

н.с. Невена Събева-Колева, ИМИ – БАН
За мястото на математическото моделиране в училищния курс по математика

15.11.2010 г.

ст.н.с. Борислав Лазаров и ст.н.с. Ивайло Кортезов, ИМИ – БАН
Кодове и маршрути

18.10.2010 г.

гл.ас. Стефка Караколева
Елементи на обучение чрез синтаксис за студенти – инженерен профил

04.10.2010 г.

н.с. Бойко Банчев, ИМИ – БАН
Функционално програмиране и фигурно композиране: опити и наблюдения с GeomLab

20.09.2010 г.

ст.н.с. Борислав Лазаров, ИМИ – БАН
Шести конгрес на WFNMC: Българската следа
2009/2010

2009/2010

14.06.2010 г.

проф. Светослав Марков
Увод в смятането с приближени числа

31.05.2010 г.

ст.н.с. Борислав Лазаров
Контекстният модел и проектът “Фибоначи”

03.05.2010 г.

гл.ас. Стефка Караколева
Хипертекст, графика и анимация с LaTeX – ученически проекти 2008/2010

19.04.2010 г.

Галина Момчева-Гърдева
Евристични схеми за решаване на задачи по дисциплината “Структури от данни и алгоритми” в университетските курсове
Валентина Дянкова
Ролята на задачите за изучаване на понятията по структури от данни

22.03.2010 г.

доц. Кирил Банков
Какво учат бъдещите учители по математика?

08.03.2010 г.

ст.н.с. Владимир Сотиров
Кога Талес е измерил височината на пирамидата

22.02.2010 г.

ст.н.с. Нели Димитрова
Ред и хаос в един модел от популационна биология

08.02.2010 г.

Боянка Савова, Недялка Димитрова
Съществува ли триъгълник?

25.01.2010 г.

Ст.н.с. Пламен Матеев
За ядрото “Елементи от вероятности и статистика”

11.01.2010 г.

Н.с. Йорданка Горчева
Математика и демокрация

14.12.2009 г.

Доц. Иван Тонов
Дискусия на тема “Ролята на историята на математиката в обучението по математика”

30.11.2009 г.

Ст.н.с. Евгения Сендова
“Впечатления от IT STAR Conference on ICT Skills, Education and Certification”

16.11.2009 г.

Ст. н. с. Борислав Лазаров
“За една задача от турнира “Черноризец Храбър”

05.10.2009 г.

Акад. Стефан Додунеков
“Някои проблеми от теория на числата като основа на изследователски проекти за ученици”

07.09.2009 г.

ст.н.с. Евгения Сендова
“За българското участие в RSI’09”
2008/2009

2008/2009

08.06.2009 г.

Анна Цветанова
Обучение посредством компютърни игри

06.04.2009 г.

ас. Асен Велчев, Ваня Данова
Решаване на системи тригонометрични уравнения с две неизвестни със и без компютър

23.03.2009 г.

Владимир Сотиров
Логиката – наука и изкуство

09.03.2009 г.

н.с. Бойко Банчев
За геометрията: повече алгебра, по-малко тригонометрия

23.02.2009 г.

ст.н.с. Борислав Лазаров
Тестови единици в псевдокод

26.01.2009 г.

н.с. Бойко Банчев
Буква или дух на информатиката: какво е нужно в училище?

12.01.2009 г.

доц. Иван Тонов
Относно някои проблеми на обучението по математика

08.12.2008 г.

ст.н.с. Борислав Лазаров
Интелектуалната свобода на обучаемия – математическата компонента на образователния процес
2007/2008

2007/2008

14.04.2008 г.

Методи Янчески

31.03.2008 г.

Евгения Стоименова
Измерителни качества на тестове

18.02.2008 г.

Невена Събева
Потребност от ритуали и търсене на смисъл в светлината на обучението по математика

11.02.2008 г.

Борислав Лазаров
Оценка на постиженията на учениците по математика в края на 4 клас – от теоретичния модел към технологията и нейната реализация

21.01.2008 г.

Борислав Лазаров
Динамичен модел за оценка на постиженията на учениците

03.12.2007 г.

Пламен Матеев
Учебното съдържание по математика в началното училище след Европейската война

19.11.2007 г.

Борислав Лазаров
Геометрията днес и утре

05.11.2007 г.

Евгения Сендова, Тони Чехларова
Стимулиране на пространственото въображение чрез дейности в 3D приложението на Elica Конструктор

22.10.2007 г.

Анна Деврени-Куцуки, Драма, Гърция
ONTO-PEDIA: Онтология, представяща модел на просветната система в България в периода 1940-1945 г.

08.10.2007 г.

Асен Велчев
Графично решаване на уравнения от вида f(a,x)=g(a,x) с помощта на компютърната програма GEONExT
2006/2007

2006/2007

11.12.2006 г.

ст.н.с. Борислав Лазаров
Информатизация на образователното пространство

07.11.2006 г.

н.с. Йорданка Горчева
За преподаването на математика на студенти с хуманитарна насоченост

28.03.2006 г.

ст.н.с. Борислав Лазаров
Моделиране на задача

27.02.2006 г.

ст.н.с. Борислав Лазаров
Циклични модели

30.01.2006 г.

ст.н.с. Борислав Лазаров
Теорията на моделирането на акад. Илиев и изследванията в математическото образование