INIS Series, INIS Series, 2022, специално издание
Заглавие:
Анализ на смисловата натовареност в образа на черен квадрат при някои произведения от история на изкуството
Автор(и):
Илкер Даналов, Факултет по изобразително изкуство, Великотърновски университет "Св. св. Кирил и Методий", България, ilkerdanalov@mail.bg
Резюме:
"Черен квадрат" (ок. 1915) на Казимир Малевич се счита за революция в изкуството и е едно от най-разпознаваемите произведения на модернизма. Всъщност Малевич далеч не е първият изобразил черен квадрат на бял фон. Още през 1617 г. английският физик и философ Робърт Флъд рисува "Великата тъмнина", почти идентична с тази на Малевич, която използва като илюстрация за своя книга в областта на Космогонията. През 1854 г. Гюстав Дорè също изобразява черен квадратоподобен четириъгълник на бял фон, при това като карикатура. Макар и не точно квадрати, нито само черни, тук ще споменем и Пол Бийо (Paul Bilhaud), чиито монохромни картини, изложени през 1882 г. в Париж също се отнасят към жанра на хумора. "Изглед към Хага в прикритието на нощта" (1843 г.) от Шарл Албер д‘Арнò, по-известен като Бертал е още един пример за изцяло равномерно черна композиция.
Ключови думи:
черен квадрат, Малевич, Флъд, супрематизъм, футуризъм, Гюстав Доре, Пол Бийо, Бертал, 0,10, златно сечение, геометрия, инкохерентно изкуство, Combat de nègres dans un tunnel,
Адрес на PDF файл:
http://www.math.bas.bg/vt/inis/series/book/2022.se/inis.2022.se04.pdf
Цитиране (APA style):
Danalov, I. (2022). Analysis of the Semantic Load in the Image of a Black Square in Some Works from the Art History, INIS Series, 2022, Special Edition, ISSN 2815-4231, Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences, 55-77.
