Задача на месец април 2015 г. Да се погрижим за осигуряване на добре регулирано рН.
Задачата е разработена за ученици в прогимназията и долните гимназиални класове (14-15 години) или в горните гимназиални класове (15-16 години), в зависимост от местните учебни програми. Свързана е с понятието рН и изменението на рН в различни разтвори. Задачата олицетворява приложенията на химията в реалния живот. Дейността става съдържателна, когато учениците вземат участие в процеса на изследване и съвместно изучаване, като контекстът може да бъде отворен.
Продължителност: Два урока.
Учениците работят в условията на истинско работно място – развъдник за риба. Дейността им е свързана главно със свързване на химията с важна част от производството на аквакултури. Учениците влизат в ролята на ръководител на производството в рибарник, като имат възможност да се запознаят с един ежедневен проблем, чието разрешаване е важно за подобен вид работни места. Те трябва да измислят начини за поддържане на рН в приемливи нива за отглежданата риба, като същевременно отчитат някои икономически и екологични фактори.
Учениците влизат в ролята на ръководител на производството в рибарник, като имат възможност да се запознаят с един ежедневен проблем, чието разрешаване е важно за подобен вид работни места.
Учениците трябва да измислят начини за поддържане на рН в приемливи нива за отглежданата риба, като същевременно отчитат някои икономически и екологични фактори.
Учениците обобщават резултатите си в доклад, кото ще бъде предоставен за информация на собственика. С кратка презентация учениците излагат резулатите си на своите колеги.
Служители на рибарник.
- Изследване на ситуации ✓
- Планиране на изследванията ✓
- Систематично експериментиране ✓
- Интерпретиране и оценяване
- Представяне на резултати
• Проблемът за контролиране на рН в рибарниците има различни решения, а всяко решение има различна цена.
• Учениците работят заедно, за да измислят тези решения и да съставят план за осъществяване на всяко от тях.
• Групите ученици могат да оценяват разходите за всяко решение и да проведат дискусия за намиране на оптималното решение.
• Групите ученици могат също да проучат дали има екологични проблеми, свързани с конкретния рибарник, който изследват.
- Математика
- Биология ✓
- Физика
- Химия ✓
- Инженерни технологии
- Основно образование
- Средно образование ✓
- Професионално образование ✓
Възраст: 11-15
Партньор по проекта: Гърция