Discover the world of mathematics and science
Mascil Logo
mathematics and science for life
Задача на месец декември

Знаем ли колко и какво ядем?


Задача на месец декември 2015 г.

Отговорът на въпроса колко и какво ядем е много важен за нашия живот, следователно всеки трябва да отчита енергийната стойност на храната, правилата и структурата на здравословното хранене. Културните и регионалните особености в различните страни също трябва да се вземат под внимание, както и физическото натоварване.

Върху проблема за оптимизиране на храненето се фокусира не само личната отговорност: появиха се и нови професии. Към традиционното земеделие, хранителната индустрия, биотехнологиите се присъединяват нови клонове: анализ и токсикология на храната, биоземеделие, диетология и пр.

Учениците работят като професионалисти в областта на анализа на храни в институт/ компания ориентиран(а) към оптимизиране на количеството и качеството на храненето. Те използват инструменти от интернет за количествен анализ и хранителни портали (също от интернет) за качествен анализ на храните и интерпретират резултатите от извършения анализ от гледна точка на културните различия в национален, регионален и интернационален контекст.

Дисциплина: Интердисциплинарен между математика и естествени науки (главно химия, биология, екология), частично свързан с обществознание.

Продължителност: в зависимост от конкретната задача, от 1 урок (45 минути) до няколкоседмичен проект.

Документи

Трудова сфера

Контекст

задачата е пряко свързана с ежедневието и професионалната сфера.

Роля

Учениците работят като професионалисти по хранене и консултанти.

Дейности

Учениците анализират различни типове храни от ежедневието с фокус върху културното, професионалното и екологичното измерение, т.е. използват за примери национални ястия на други страни.

Продукт

Анализиране и оптимизиране на храненето в ежедневието, планиране на дневната консумация на храна с отчитане на енергията, съдържанието и качеството .

Професия

Специалист по хранене, хранителен консултант, специалист по аналитична химия, биохимик

Аспекти на изследователския подход

- Изследване на ситуации
- Планиране на изследванията
- Систематично експериментиране
- Интерпретиране и оценяване
- Представяне на резултати

Предмет

- Математика ✓
- Биология
- Физика
- Химия
- Инженерни технологии

Целева група

- Основно образование
- Прогимназиално образование
- Гимназиално образование

Възраст: 11-18

Партньор по проекта: Чехия Чехия


Сайт
Оригинален сайт mascil

Сайт
ИНСТРУМЕНТАРИУМ за професионално развитие на учители


Бюлетин на mascil

Ресурси
Нови ресурси