sp-3-01
sp-3-02
sp-3-04
sp-3-05
sp-3-06
sp-3-07
sp-3-10
sp-3-12
sp-3-13
sp-3-14
sp-3-15
sp-3-16
sp-3-17
sp-3-18
sp-3-19
sp-3-20
sp-3-21
sp-3-22
sp-3-03
sp-3-08
sp-3-04
sp-3-09
sp-3-11

RSI 2023 (част 3)

от Жени Сендова

Част 1  Част 2

Адската седмица (the hell week)

Великият математик и преподавател Дьорд Пойа описва преподавателския процес с шеговитата фраза: One is preaching, everybody is sleeping, such a performance is called teaching (Един проповядва, всички спят, това представление се нарича обучение.) През последната, т. нар. адска седмица в RSI, дори и някой да си позволи да дремне, то в никакъв случай не е от скука, а от крайно изтощение. През годините съм свидетел на това как децата дават всичко от себе си в знак на благодарност към хората които създават най-благоприятната за работа атмосфера –обща зала за работа (за да не се чувстваш изолиран), специалисти от най-различни сфери, които ти помагат от техническото оформление на проекта до съдържателното му представяне – първо като статия, а после като устна презентация. Тютори, асистенти, Nobody-та – огромна армия от видими и невидими помощници са на линия (някои редактират английския, други следят доколко е оригинално изследването или отбелязват грешки в доказателството), но накрая всичко е в ръцете на автора на проекта. >>>

sp-2-52
sp-2-53
sp-2-54
sp-2-55
sp-2-56
sp-2-57
sp-2-58
sp-2-59
sp-2-60
sp-2-61
sp-2-62
sp-2-63
sp-2-64
sp-2-65
sp-2-66
sp-2-01
sp-2-07
sp-2-25
sp-2-02
sp-2-03
sp-2-04
sp-2-05
sp-2-06
sp-2-08
sp-2-09
sp-2-10
sp-2-11
sp-2-12
sp-2-13
sp-2-14
sp-2-15
sp-2-16
sp-2-17
sp-2-18
sp-2-19
sp-2-20
sp-2-21
sp-2-22
sp-2-23
sp-2-24
sp-2-26
sp-2-27
sp-2-28
sp-2-29
sp-2-30
sp-2-31
sp-2-32
sp-2-33
sp-2-34
sp-2-35
sp-2-36
sp-2-37
sp-2-38
sp-2-39
sp-2-40
sp-2-41
sp-2-42
sp-2-43
sp-2-44
sp-2-45
sp-2-46
sp-2-47
sp-2-48
sp-2-49
sp-2-50
sp-2-51

RSI 2023 (част 2)

от Жени Сендова

Част 1 Част 3

Вечерните лекции

Тези лекции се предшестват от вечеря в столовата на общежитието, по време на която десетина ученици (различни за всяка лекция) разговарят с госта и на практика не го оставят да яде… Очаква се всички да са в официално облекло, освен ако гостът изрично не изиска да не робуваме на етикета.

И тази година учениците имаха възможност да присъстват на лекции от световно признати учени (които също им дадоха урок в това как да представят изследванията си на достъпен език пред широка научна общност!). >>>

RSI 2023 (част 1)

от Евгения (Жени) Сендова

Част 2   Част 3

За атмосферата на RSI’23Тазгодишното издание на RSI бе 40-о поред и 25-о за мен като тютор (преподавател, който подготвя учениците да представят изследователските си проекти във вид на специализирана статия и като устна презентация пред по-широка публика). От тюторите се очаква и да се грижат за психическото здраве на питомците си, защото не е рядкост учениците да се тревожат например, че не са решили за „цели“ 3 дни отворен проблем, стоял нерешен няколко десетилетия, или че не са открили екзопланета за 5 седмици.

Веднъж определих RSI като мястото, където да си необикновен е най-обикновеното нещо. Самите ученици споделят удивлението си колко добър е всеки друг в нещо, в което досега са се чувствали без конкуренция – било то математика, информатика, природни науки, пиано, цигулка, танц, лека атлетика, тенис, фризби, пинг-понг. Сред лекторите и менторите им редовнo има световно известни учени, които същевременно са изявени музиканти… Това създава чудесно чувство на смирение, лекува от „звездната болест“ и вкарва учениците в руслото на науката, каквато е всъщност – труден път, в който трябва да се радват на творческия процес, на общуването с други запалени изследователи и да не се тревожат толкова за признание, слава и награди… Както казва Торо, успехът обикновено идва при онези, които са прекалено заети, за да го търсят. >>>

fp-02
fp-03
fp-04
fp-05
fp-01
jenny

Не всяко постижение има количествено измерение (размисли на един ветеран тютор в програмата RSI)

от Евгения Сендова

Българската общност се радва години наред на медалите, получавани от български ученици на международни състезания по математика, информатика и други други научни области. Но както е казано (приписва се на Айнщайн): „Not everything that counts can be counted…“. Изключителен резултат, който не се измерва с медали, постигна български ученик в 6-седмичната международната лятна програма RSI’23 (Research Science Institute) за ученици с изявени изследователски способности в природо-математическите науки. Неговият проект бе избран като един от най-добрите 5 в две категории – писмени и устни презентации, сред изследователските STEM проекти на 100 ученици от 20 страни и 34 американски щата, при това бе единственият по информатика. Това постижение е не само свидетелство за изследователските качества на един 17 годишен младеж, но и за добрите традиции на цялата българска школа от учени от ИМИ-БАН, членове на СМБ, учители и студенти от престижни университети у нас, Европа и САЩ, която работи за израстването на млади таланти в математиката и информатиката като бъдещи учени. Но преди да разкажем с какво точно се открои като „пръв сред равни“ нашият герой, ще започнем с малко история. >>>

Nikola_Staykov_RSI2020-crop
Victor_Kolev_RSI2020-crop

Изключителен български успех на RSI 2020

Жени Сендова, RSI 2020

Единадесетокласникът от СМГ Виктор Колев, който тази година е един от двамата български участници в престижната международна лятна школа Research Science Institute (RSI’20), постигна забележителен успех със своята разработка на тема „Към абстрактно логическо мислене в невронни мрежи“, класирана измежду най-добрите 5 писмени разработки и най-добрите 10 устни представяния. Виктор работи по проекта си под ръководството на д-р Светлин Пенков от Sciro research и Димитър Василев от Microsoft.

>>>
UchIMI-logo-square-color-BG

Лятна изследователска школа по математика и информатика (ЛИШ’20) на УчИМИ

От 27 юли до 15 август 2020 г. в ще се проведе Двадесетата Лятна изследователска школа по математика и информатика (ЛИШ’20). Школата се организира ежегодно от Ученическия институт по математика и информатика (УчИМИ) от 2001 г. насам и в нея могат да участват талантливи ученици с изявен интерес към математиката, информатиката и информационните технологии.

Откриването на Двадесетата лятна изследователска школа по математика и информатика на УчИМИ ще се състои виртуално на 27 юли 2020 г. (понеделник) от 11:00 часа тук (Meeting ID: 862 2982 4562, Passcode: 718544).

>>>

EdSience_LogoSymbol_rgb
EdSience_LogoText_rgb

Проект на УчИМИ по програмата „Образование с наука“

Съвместната програма „Образование с наука“ на Министерството на образованието и науката и Българската академия на науките си поставя за цел да подобри информираността и достъпа на учениците, учителите и работещите в сферата на образованието до институтите и музеите на БАН. Въвеждането на иновативни практики и методи в обучението е от първостепенна важност за образованието, като същевременно предоставя възможност на българските учени, работещи в Академията, да споделят своя опит и да предизвикат у учениците интерес към науката.

>>>
IMG_0987-cropped

Успехи на нашите участници в RSI’19

Публиката на вчерашното представяне на 10-те представителни разработки, излъчени сред проектите на 82-та участници в шестседмичната лятна изследователска школа RSI, организирана съвместно от Center of Excellence in Education и MIT, усети сериозно българско присъствие – Димитър Чакъров като участник, Румен Данговски и Алекс Атанасов като ментори.

Рано тази сутрин нашият тютор в RSI Жени Сендова сподели и голямата новина – Димитър Чакъров е класиран в топ 5 за представянето си – за първи път в историята на наше участие в RSI!
В топ 5 е класиран и ученикът на Румен Данговски, който пък за първи път се изявява като ментор в школата.

>>>
20170816_120006

Лятна изследователска школа 2019

Ученическият институт по математика и информатика (УчИМИ) за деветнадесети пореден път организира Лятна изследователска школа по математика и информатика (ЛИШ’19). Домакин на школата от 28 юли до 17 август 2019 г. е Американският университет в България, Благоевград.

В програмата на школата участват 34 ученици с изявени интереси в областта на математиката, информатиката и информационните технологии. За четвърта година школата има международно участие и официалният език, на който тя се води, е английски. Участници от целия свят сдружават българските и международните академични общности и учениците се възпитават в международния характер на научноизследователската работа. Всяка година новозеландското Royal Society of New Zealand праща на школата 2-ма новозеландски представители. През последните 4 години през ЛИШ са преминали представители от всички континенти, с чиито научни общества България има трайни връзки.

>>>
20180424_194641
20180420_181844
20180420_185006
20180421_111632
20180422_165551
20180422_185641
20180424_183322
20180424_191551

Българските участници в ICYS 2018 спечелиха сребърни медали

От 19 до 25 април 2018 г. в Белград, Сърбия, се проведе юбилейната 25-а Международна конференция за млади учени – International Conference for Young Scientists (ICYS 2018). Конференцията е със състезателен характер и дава поле за изява на млади изследователи, които представят свои разработки в няколко категории – математика, информатика, физика, технологии, науки за живота, екология.

Двамата български участници в тази конференция бяха определени от УчИМИ през февруари по време на интервюто за RSI. Това бяха Звездин Бесарабов, единадесетокласник от НПМГ „Акад. Любомир Чакалов“ в София, и десетокласникът Димитър Чакъров от МГ „Академик Кирил Попов“ в Пловдив. >>>