RSI 2023 (част 3)
от Жени Сендова
Адската седмица (the hell week)
Великият математик и преподавател Дьорд Пойа описва преподавателския процес с шеговитата фраза: One is preaching, everybody is sleeping, such a performance is called teaching (Един проповядва, всички спят, това представление се нарича обучение.) През последната, т. нар. адска седмица в RSI, дори и някой да си позволи да дремне, то в никакъв случай не е от скука, а от крайно изтощение. През годините съм свидетел на това как децата дават всичко от себе си в знак на благодарност към хората които създават най-благоприятната за работа атмосфера –обща зала за работа (за да не се чувстваш изолиран), специалисти от най-различни сфери, които ти помагат от техническото оформление на проекта до съдържателното му представяне – първо като статия, а после като устна презентация. Тютори, асистенти, Nobody-та – огромна армия от видими и невидими помощници са на линия (някои редактират английския, други следят доколко е оригинално изследването или отбелязват грешки в доказателството), но накрая всичко е в ръцете на автора на проекта. >>>
RSI 2023 (част 2)
от Жени Сендова
Вечерните лекции
Тези лекции се предшестват от вечеря в столовата на общежитието, по време на която десетина ученици (различни за всяка лекция) разговарят с госта и на практика не го оставят да яде… Очаква се всички да са в официално облекло, освен ако гостът изрично не изиска да не робуваме на етикета.
И тази година учениците имаха възможност да присъстват на лекции от световно признати учени (които също им дадоха урок в това как да представят изследванията си на достъпен език пред широка научна общност!). >>>
RSI 2023 (част 1)
от Евгения (Жени) Сендова
За атмосферата на RSI’23Тазгодишното издание на RSI бе 40-о поред и 25-о за мен като тютор (преподавател, който подготвя учениците да представят изследователските си проекти във вид на специализирана статия и като устна презентация пред по-широка публика). От тюторите се очаква и да се грижат за психическото здраве на питомците си, защото не е рядкост учениците да се тревожат например, че не са решили за „цели“ 3 дни отворен проблем, стоял нерешен няколко десетилетия, или че не са открили екзопланета за 5 седмици.
Веднъж определих RSI като мястото, където да си необикновен е най-обикновеното нещо. Самите ученици споделят удивлението си колко добър е всеки друг в нещо, в което досега са се чувствали без конкуренция – било то математика, информатика, природни науки, пиано, цигулка, танц, лека атлетика, тенис, фризби, пинг-понг. Сред лекторите и менторите им редовнo има световно известни учени, които същевременно са изявени музиканти… Това създава чудесно чувство на смирение, лекува от „звездната болест“ и вкарва учениците в руслото на науката, каквато е всъщност – труден път, в който трябва да се радват на творческия процес, на общуването с други запалени изследователи и да не се тревожат толкова за признание, слава и награди… Както казва Торо, успехът обикновено идва при онези, които са прекалено заети, за да го търсят. >>>
Не всяко постижение има количествено измерение (размисли на един ветеран тютор в програмата RSI)
от Евгения Сендова
Българската общност се радва години наред на медалите, получавани от български ученици на международни състезания по математика, информатика и други други научни области. Но както е казано (приписва се на Айнщайн): „Not everything that counts can be counted…“. Изключителен резултат, който не се измерва с медали, постигна български ученик в 6-седмичната международната лятна програма RSI’23 (Research Science Institute) за ученици с изявени изследователски способности в природо-математическите науки. Неговият проект бе избран като един от най-добрите 5 в две категории – писмени и устни презентации, сред изследователските STEM проекти на 100 ученици от 20 страни и 34 американски щата, при това бе единственият по информатика. Това постижение е не само свидетелство за изследователските качества на един 17 годишен младеж, но и за добрите традиции на цялата българска школа от учени от ИМИ-БАН, членове на СМБ, учители и студенти от престижни университети у нас, Европа и САЩ, която работи за израстването на млади таланти в математиката и информатиката като бъдещи учени. Но преди да разкажем с какво точно се открои като „пръв сред равни“ нашият герой, ще започнем с малко история. >>>
Изключителен български успех на RSI 2020
Жени Сендова, RSI 2020
Единадесетокласникът от СМГ Виктор Колев, който тази година е един от двамата български участници в престижната международна лятна школа Research Science Institute (RSI’20), постигна забележителен успех със своята разработка на тема „Към абстрактно логическо мислене в невронни мрежи“, класирана измежду най-добрите 5 писмени разработки и най-добрите 10 устни представяния. Виктор работи по проекта си под ръководството на д-р Светлин Пенков от Sciro research и Димитър Василев от Microsoft.
>>>Лятна изследователска школа по математика и информатика (ЛИШ’20) на УчИМИ
От 27 юли до 15 август 2020 г. в ще се проведе Двадесетата Лятна изследователска школа по математика и информатика (ЛИШ’20). Школата се организира ежегодно от Ученическия институт по математика и информатика (УчИМИ) от 2001 г. насам и в нея могат да участват талантливи ученици с изявен интерес към математиката, информатиката и информационните технологии.
Откриването на Двадесетата лятна изследователска школа по математика и информатика на УчИМИ ще се състои виртуално на 27 юли 2020 г. (понеделник) от 11:00 часа тук (Meeting ID: 862 2982 4562, Passcode: 718544).
Проект на УчИМИ по програмата „Образование с наука“
Съвместната програма „Образование с наука“ на Министерството на образованието и науката и Българската академия на науките си поставя за цел да подобри информираността и достъпа на учениците, учителите и работещите в сферата на образованието до институтите и музеите на БАН. Въвеждането на иновативни практики и методи в обучението е от първостепенна важност за образованието, като същевременно предоставя възможност на българските учени, работещи в Академията, да споделят своя опит и да предизвикат у учениците интерес към науката.
>>>Успехи на нашите участници в RSI’19
Публиката на вчерашното представяне на 10-те представителни разработки, излъчени сред проектите на 82-та участници в шестседмичната лятна изследователска школа RSI, организирана съвместно от Center of Excellence in Education и MIT, усети сериозно българско присъствие – Димитър Чакъров като участник, Румен Данговски и Алекс Атанасов като ментори.
Рано тази сутрин нашият тютор в RSI Жени Сендова сподели и голямата новина – Димитър Чакъров е класиран в топ 5 за представянето си – за първи път в историята на наше участие в RSI!
В топ 5 е класиран и ученикът на Румен Данговски, който пък за първи път се изявява като ментор в школата.
Лятна изследователска школа 2019
Ученическият институт по математика и информатика (УчИМИ) за деветнадесети пореден път организира Лятна изследователска школа по математика и информатика (ЛИШ’19). Домакин на школата от 28 юли до 17 август 2019 г. е Американският университет в България, Благоевград.
В програмата на школата участват 34 ученици с изявени интереси в областта на математиката, информатиката и информационните технологии. За четвърта година школата има международно участие и официалният език, на който тя се води, е английски. Участници от целия свят сдружават българските и международните академични общности и учениците се възпитават в международния характер на научноизследователската работа. Всяка година новозеландското Royal Society of New Zealand праща на школата 2-ма новозеландски представители. През последните 4 години през ЛИШ са преминали представители от всички континенти, с чиито научни общества България има трайни връзки.
>>>Българските участници в ICYS 2018 спечелиха сребърни медали
От 19 до 25 април 2018 г. в Белград, Сърбия, се проведе юбилейната 25-а Международна конференция за млади учени – International Conference for Young Scientists (ICYS 2018). Конференцията е със състезателен характер и дава поле за изява на млади изследователи, които представят свои разработки в няколко категории – математика, информатика, физика, технологии, науки за живота, екология.
Двамата български участници в тази конференция бяха определени от УчИМИ през февруари по време на интервюто за RSI. Това бяха Звездин Бесарабов, единадесетокласник от НПМГ „Акад. Любомир Чакалов“ в София, и десетокласникът Димитър Чакъров от МГ „Академик Кирил Попов“ в Пловдив. >>>