МАТЕМАТИКА И МАТЕМАТИЧЕСКО ОБРАЗОВАНИЕ
MATHEMATICS AND EDUCATION IN MATHEMATICS

ISSN 1313-3330 (Print), 2815-4002 (Online)

Доклади на Петдесет и четвърта пролетна конференция на Съюза на математиците в България
Варна, 31 март − 4 април 2025 г.

Proceedings of the Fifty-Fourth Spring Conference of the Union of Bulgarian Mathematicians
Borovets, March 31 − April 4, 2025

Начална страница 1
Програмен комитет, Организационен комитет и Редакционна колегия 2
Program Committee, Organizing Committee, and Editorial Board 3
Предговор 5
   
ДОКЛАДИ ПО ПОКАНА / INVITED TALKS
Mikhail I. Krastanov, Nadezhda K. Ribarska. Lagrange multipliers in dynamic optimization 9
Petia Koprinkova-Hristova. Brain-inspired models and their applications 18
Кирил Банков. Мястото на математическото образование в световната наука 25
   
СЕКЦИЯ А: МАТЕМАТИЧЕСКИ СТРУКТУРИ
SECTION A: MATHEMATICAL STRUCTURES
Cvetelina Dinkova, Radostina Encheva, Aynur Ali. One parametric representation of the generalized focal curve of a non-helical spherical curve 39
Teodora Zapryanova, Diko Souroujon. On a problem from the book "Approximation of functions" by G. G. Lorentz 46
Pavlina K. Jordanova. Probabilities for asymmetric p-outside values 51
   
СЕКЦИЯ Б: МАТЕМАТИЧЕСКО МОДЕЛИРАНЕ И ИНФОРМАТИКА
SECTION B: MATHEMATICAL MODELING AND INFORMATICS
Elitsa Atanasova. Ways to introduce optimization algorithms and mathematical modeling in the school mathematics course 63
Vitali Atias, Angel Georgiev, Vladimir Valkanov. Revolutionizing Peer-to-Peer Energy Trading with Blockchain Technology 69
Todor Branzov, Tsvetelin Zaevski. Functional model of PROs data collection system 78
Lilyana Rusenova, Elena Somova. Cloud-based corporate training model based on BPMN business process diagrams 84
Valentin Chochev, Svilena Arabadzhieva. Numerical study of the hazardous factors of a fire in a passenger railway car 91
   
СЕКЦИЯ В: ОБРАЗОВАНИЕ ПО МАТЕМАТИКА И ИНФОРМАТИКА
SECTION C: EDUCATION IN MATHEMATICS AND INFORMATICS
Даниел Денев. Обучение по код на Хеминг с помощта на дидактични инструменти − методологичнии исторически аспекти 103
Ивайло Димитров, Мехмед Коджа. Метод за решаване на екстремални задачи в планиметрията 109
Dilyana Dimitrova. Evaluating the effectiveness of practical exercises in cryptography and authentication courses of cybersecurity education 118
Слави Кадиев. Обзор и анализ на литературни източници относно механични методи за създаване на задачи 125
Драгомир Марчев, Албена Иванова-Неделчева, Наталия Павлова. Възможности на астрономическата обсерватория към астрономическия център на Шуменския университет за STEAM-обучение 143
Севинч Мустан. Приложение на проектно-базирано обучение с игровизация чрез използване на STEM карти 150
Юлия Нинова. Приложение на композиция на хомотетии и на хомотетия (теореми на Бутен) 158
Люба Петрова, Наталия Павлова. Формиране на метакогнитивни компетентности чрез създаване на игри 167
Ирена Първанова, Венцислав Радулов. Сфера, описана около и вписана в многосте 173
Пенка Рангелова, Марта Теофилова, Даниела Георгиева. Конични сечения в задачи за геометрични места на точки в профилираната подготовка по математика 180
Тони Чехларова, Георги Гачев. Компютърни модели за изследване на пирамиди с равни ръбове, вписани в сфера 192
   
IN MEMORIAM
Петър Кендеров, Евгения Сендова. Райчо Лазаров − математик, вдъхновител на следващи поколения математици, Човек (1943 − 2024) 201
Азнив Каспарян, Константин Табаков. Керопе Чакърян (1944 − 2012) 213
   
ЮБИЛЕЕН ДОКЛАДИ / ANNIVERSARY
Константин Делчев. Жени Сендова − математическа сюита с продължение 225