Способността да разсъждаваме, да правим математика,
е огромна част от това, което ни прави хора
д-р Марк Сол

Репортаж на д-р Евгения Сендова, ИМИ-БАН

От 24-ти до 27-ми май 2017 г. американският математик и деец на образованието д-р Марк Сол (Mark Saul) бе на посещение в България, като гост на секцията „Образование по математика и информатика“ към ИМИ-БАН и на Съюза на математиците в България. Д-р Сол е изпълнителен директор на математическия фестивал „Джулия Робинсън“ и ръководител на Центъра за математически таланти към Courant Institute of Mathematical Sciences, New York University.

Пред българската математическа общност той е по-известен с участието си в организирането на международни математически състезания, с редица книги по математика, с президентската награда за най-добър учител по математика в щата Ню Йорк (преподавател на деца от 3. до 12. клас), с най-дългото ръководство (за период от 12 години) на програмата Research Science Institute (RSI) към Center of Excellence in Education и Massachusetts Institute of Technology (MIT). Както знаете, Ученическия институт по математика и информатика е дългогодишен партньор на CEE и ежегодно определя двамата български участници в престижната лятна школа RSI.

Д-р Марк Сол започна визитата си у нас с посещение на математическата гимназия „Баба Тонка” в гр. Русе. След срещата си с директора г-н Митко Кунчев, учители и ученици американският математик изрази пред мен възхищението си от уменията на децата да общуват на математически теми на английски език.

На следващия ден се включихме в тържественото честване на 24 май, състояло се пред паметника на славянските първоучители пред Народната библиотека в столицата и в аулата на СУ „Св. Климент Охридски”.

На 25-ти май бяхме гости на Академия 21. век в град Пловдив, където заедно с Марк Сол и Цветелин Андреев участвахме в една незабравима творителница за ученици: „Джаз, абстрактно изкуство и нестандартна математика“. В Голямата базилика на Пловдив децата довършваха фрагменти от мозайки, създаваха свои проекти за мозайки или абстрактни композиции – и всичко това на фона на прекрасните джазови импровизации на един млад пианист (Joey Alexander).

Марк демонстрира как ритъмът и думите на една старинна песен от времето на робството в САЩ могат да илюстрират идеята за най-малко общо кратно… А Цветелин изпълни на гайда творби в неравноделни тактове, които децата трябваше да познаят и изиграят. (Като говорим за тактов размер, да не си мислите, че тактовите размери 3/4 и 6/8 имат нещо общо…)

26-ти май бе посветен на поредната сбирка на Националния колоквиум на Съюза на математиците в България, провела се в Заседателната зала на ИМИ-БАН. На събитието присъстваха математици от различни възрасти от цялата страна, сред които и екипът, възпитаници и ментори на УчИМИ.

Акад. Петър Попиванов представи госта, като изтъкна дългогодишния му интерес към българската школа за работа с учители и ученици по математика в изследователски стил.

Д-р Сол запозна участващите учени, учители и ученици със стремежа на фестивала „Джулия Робинсън“ математическите идеи да стигнат до по-широк кръг ученици. Марк Сол изтъкна, че структурата на математиката е една и съща, независимо дали обектът е събиране на естествени числа или решаване на диференциални уравнения. Той илюстрира това с няколко групи задачи от фестивала и с помощта на участниците демонстрира как дори най-прости проблеми могат да доведат до поставянето на нови, водещи до по-дълбоки изследвания математически проблеми.

По-нататък той сподели:

Способността да разсъждаваме, да правим математика, е огромна част от това, което ни прави хора. Всички притежаваме тази способност. Защо обаче общоприетото мнение е различно. Хората приемат за даденост, че всеки може да се научи да чете, да плува, да плете (ако иска). Защо това не важи за математиката? – Отчасти това е наша грешка, на хората, които се занимават с образованието по математика. Не сме посветили достатъчно време и усилия да покажем на учениците (а и на широката публика) какво могат и колко забавно може да е то… Всъщност се концентрираме върху това, което не могат, и колко това е жалко… Трябва да променим нещата, да отворим по-широко вратите за разбиране, постижения и радост от математиката.“

Особено интересна бе частта, в която д-р Сол раздели аудиторията на групи и представи задачи, типични за математическия фестивал „Джулия Робинсън“ – с нисък праг и без таван. (Условията можете да откриете на сайта на фестивала.)

Дискусиите не спряха и след определеното за доклада време – от това как задачите да се решат със знания за 3. клас, до това как да се обобщят до университетско равнище.

Присъстващите обсъдиха възможности за включването на нови теми и приложения в учебното съдържание по математика, преподавана в днешно време в българските училища. Д-р Сол изяви готовността си да подготви проект за съвместни дейности с български колеги за превръщане на математиката в обичана образователна област.

 

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *